Megdöbbentem a kormányzat bevándorlókkal és terrorizmussal kapcsolatos plakát kampányán. Írásomban a kérdéskörben megfontolandó néhány bibliai szempontra szeretnék rámutatni.
A keresztény ember számára evidencia, hogy először is Isten gyermeke és csak azt követően bármi más, például magyar. Identitása a Szentírás erkölcsi normáin alapul, és életpályáját a Jézus Krisztustól kapott missziói kiküldésnek rendeli alá. Értékrendjében ez van legfelül, mindent ennek az etikának és küldetésnek rendel alá. Ha ezt eltéveszti, akkor “a Krisztus keresztjének ellenségévé” válik (Fil 3,19). A hívő keresztény ember mindent a keresztről szóló beszéd bolondságának rendel alá. Tudja, hogy ő maga is idegenből lett Isten Királyságának állampolgárává, jövevénységének azonban ezzel még nem lett vége, hiszen Péter apostol így szólítja meg a pogánykeresztényeket: “szeretteim, kérlek titeket, mint jövevényeket és idegeneket!” (1Pét 2,11) Helyzetünk egyben küldetésünk imperativusza is: “Fogadjátok be tehát egymást, ahogyan Krisztus is befogadott minket az Isten dicsőségére.” (Róm 15,7) Nem hirdethetünk mást, magyarként sem. Akkor sem, ha társadalmi, politikai és kriminalisztikai kihívásokat is jelent a migráció.
Az Ekklészia egyik legfontosabb társadalmi szerepe, hogy só és világosság legyen. Azonban az is igaz, hogy csak akkor válhat azzá, ha “először önmaga veszi komolyan azt, ami. (...) Nem volna etikus a »világtól« számon kérni azt, amit az egyház maga sem vesz komolyan”.[1] Olyan mértékben tudunk a jövevények befogadásával kapcsolatos üzeneteket közvetíteni, amennyire befogadóak gyülekezeteink. Csak így képviselhetjük a jövevények evangéliumát szóban és tettben. Hiányérzetem van, mert igen óvatos megnyilvánulásokat vagy teljes hallgatást tapasztalok az evangelikál és pünkösdi gyülekezetek, egyházak részéről. A Bibliához való hűségünk ilyen esetekben kellene, hogy megnyilvánuljon. Krisztust visszatükröző világítótoronnyá, a helyes irányt mutató közösségé kell válnunk. Ezt nemcsak a hivatalos nyilatkozatok, hanem a gyülekezeteinkben elhangzó igehirdetésekben, kommunikációban is közvetíteni, erősíteni kell.
A migráció világméretű probléma, amely a politikai döntéshozók számára komoly fejtörést okoz. A hívő keresztény egyéneknek és közösségeknek fontos dolga az, hogy a lojalitásukat abban fejezzék ki, hogy imádságban közbenjárjanak döntéshozóink, felelős vezetőink józan, bölcs, az emberi méltóságot, jogot is figyelemebe vevő eljárásaiért. Protestálni kell ott, ahol az ellenséges indulatok, és nem a szeretet jegyében történnek az intézkedések. “A nyilvánosság, mint a világosság egyik megjelenési formája ezért lehet kezdete minden gyógyulásnak. (...) Ahol megvallva megtagadjuk a félelmet keltő strukturális kényszereket, ott beszélünk bibliai módon a gonoszról, akár az egyházban, akár a világban.”[2]
A 80-as évek második felében és a 90-es évek elején édesanyámat keresték meg akkor, amikor a Romániából idénymunkára érkezők az állomáson szerettek volna aludni. Befogadtuk őket, időnként két-háromszor annyi vendég volt a szülői házban, mint a család. Idegenek voltak, kockázatot vállaltunk, nem kellett fizetniük és hónapokig voltak ott. Kerülgettük és elviseltük őket és úgy gondolom, hogy szüleim ezért áldást örökölnek, mert Krisztus parancsának engedelmeskedtek. Meggyőződésem, hogy ha a magyar nép áldást akar örökölni, akkor befogadó országnak kell lennie, polgárait pedig meg kell tanítania a vendégszeretetre. A szűkkeblű, elutasító és kirekesztő magatartás az utolsó idők emberének a tulajdonsága, ez a szeretet meghidegülését jelzi. Az utóbbi hetekben Magyarországon az utolsó idők jeleit látom, a befogadó szeretet sok evangéliumi keresztényben is kihűlt.
A címben feltett kérdés kétértelmű. Először Krisztus követője vagyok és csak azután magyar. A magyart az teszi kereszténnyé, ha befogadó szeretettel szereti a jövevényt.
Jegyzetek:
[1] Vö. Szűcs Ferenc: Teológiai etika, A Református Zsinati Iroda Tanulmányi Osztálya, Budapest, 1993, 17. o.
[2] Uo. 58. o.