Korvin Hedvig: A hívő ember bölcsessége Jakab levele alapján
Részlet az Élő Víz Irodalmi Alapítvány Legjobb Szakdolgozatok-díj 2010.
évi második helyezett munkájából.
Az elmúlt évek során sokszor foglalkoztatott az a kérdés, hogyan élhetek
jó életet, olyat, amire ha majd visszatekintek nem megbánás, hanem
megelégedettség tölt el. Miként lehet életem értékes Isten szemében,
amely áldást jelent környezetemnek, és amiben – nem utolsó sorban - én
is jól érzem magam?
A választ a Szentírásban kerestem, és egy mondatban sűrűsödött össze bennem a
felelet: „bölcsen kell élni”. De mit jelent a bölcsesség? Jakab levelét tanulmányozva,
különösen is megragadott a szerző gyakorlati életbölcsessége. Nem elvont teológiai
fejtegetéseket, inkább egyszerű, a gyakorlatban alkalmazható intelmek sorozatát találjuk
benne. Szakdolgozatom személyes indítéka ez, azonban azt gondolom, hogy napjainkban,
amikor a társadalom visszautasítja az abszolút igazság létezésének gondolatát, és különféle
életfilozófiák gazdag kínálata közt „válogathatunk”, így sokak számára égető a bennem
felmerült kérdés.
Célom, hogy a Szentírás fényében vizsgáljak meg aktuális kérdéseket, s Jakab válaszaiban
keresve, bemutassam a megoldásukhoz szükséges bölcsességet, amely a mindennapi életben
a hívő embert helyes, Isten előtt kedves döntésekhez segíti. Bizonyítani kívánom azt is, hogy
a bölcsesség lényege, hogy konkrét élethelyzetekben (döntéshelyzetekben) Isten véleményét,
akaratát keresem, és azt meg is cselekszem. Jakab olyan témákat vet fel, melyek a XXI.
században is elevenen érintenek bennünket, személyes, gyülekezeti, vagy akár társadalmi
szinten is.
Mit tegyek, ha nehéz helyzetek elé állít az élet, ha kísértésbe jutok? Hogyan hozhatok
jó döntéseket?
Miben ragadható meg az élő hit lényege? Hogyan élhetek dinamikus hívő életet?
Hogyan lehet bölcsen, istenfélő módon élni a szegénységben, és a gazdagságban?
Az ige szerint a beszéd, rendkívül meghatározó életünk, kapcsolataink alakulásában.
Hogyan használjam helyesen?
Miként tudom bölcsen kihasználni az imádság nagyszerű lehetőségét?
Vizsgálom a szöveggel kapcsolatos szélesebb Szentírási összefüggéseket, hisz ez kulcsát
adja a levél értelmezésének, és figyelembe veszem a kapcsolódó szakmunkák állításait.
Alapvetően a protestáns újfordítású Biblia szövegére támaszkodok, de a mondanivaló
teljesebb kifejtése érdekében, néhol ettől eltérek.
Jakab bölcsességértelmezésének, gondolkodásmódjának, és a levél mögött meghúzódó
szituáció, és szerzői szándék feltárásához nélkülözhetetlen a bevezetéstani kérdések
tárgyalása. Ezt követően körvonalazom a zsidó bölcsesség lényegét, mivel Jakab ebben az
értelemben fogalmazza meg üzenetét. Öt fő téma köré csoportosítom a levél feldolgozását:
1) kísértések 2) cselekedetek 3) szegénység és gazdagság 4) beszéd 5) imádság. A témák a
levélben összefonódnak, és elszórtan, többször is felbukkannak. Egy-egy téma bemutatásának
a végén, összefoglalom az adott kérdésben a bölcsesség mibenlétét.
…
2. Bölcsességértelmezés a zsidó gondolkodásban
Jakab levele magán viseli a zsidó ember bölcsességértelmezését, melyet ha közelebbről meg
akarunk ismerni, értékes forrásul szolgálhat a héber kánon bölcsességirodalma, nevezetesen
a Példabeszédek, Jób, és Prédikátor könyve, valamint néhány deutorokanonikus könyv,
például a Bölcsesség, és Jézus Sirák fia könyve (vö. Rózsa [2002] 371. o.). „Az ókori Izrael
klasszikus bölcsessége a Példabeszédek könyvében található” (Römer [1994] 9. o.).
2.1 A héber bölcsesség kialakulásának háttere
A bölcsesség nem izraeli specifikum. A bibliai bölcsességirodalmon számos környező
nemzet (pl.: Asszíria, Babilon, Edóm, Egyiptom) bölcsessége nyomot hagyott, melyek között
legerősebb az egyiptomi hatás (vö. Römer [1994] 5. o.). Tőlük származik az a felfogás, hogy
életünk akkor lesz sikeres, ha a világrendnek (egyiptomi nyelven maat-nak) megfelelően
élünk. A maat a természet, és a társadalom Istentől származó állapota, mindaz, ami helyes
és hibátlan (vö. Römer [1994] 6-7. o.). A maat Istentől származik, tehát a bölcs ember végső
soron az isteni akaratnak veti alá magát. A maat szabályait meg lehet ismerni, de a bölcs
tudja, hogy összes titkát sosem értheti meg (vö. Römer [1994] 7. o.). Ennek a szemléletnek a
hatása erősen érződik a héber bölcsességen.
2.2 A héber bölcsesség jellegzetességei
Jób és a Prédikátor könyve óv a sematikus értelmezéstől: félreértés az, hogy az igaz ember
folyton áldásban részesül, s ha valaki szenved, akkor az bűnei miatt van. Az igazi bölcsesség
nem egy zárt rendszer, hanem empirikus, pragmatikus, amit mindenkinek, egy-egy konkrét
élethelyzetben újra meg kell találnia (vö. Römer [1994] 12. o.). A zsidó bölcsességértelmezés
további jellegzetes vonásai:
· Nem elméleti, hanem gyakorlati életbölcsesség, eltérően a görög filozófiától. A héber
nyelvben a bölcsesség praktikusságot, hasznosságot célzó értelmet hordoz (vö. Römer
[1994] 4. o.)
· A bölcsesség forrása Isten (Jób 32,8; Péld 2,6; Sirák fia könyve 1,1-10), aki szívesen
adja bölcsességét (vö. Komesz [2006] 13. o.).(1) A zsidó írások a bölcsességet néha a
Tórával azonosítják (vö. Moo [1985] 53. o.)
· Isten félelme (tisztelete) az igazi bölcsesség (Péld 1,7.29; 2,5 stb.) (vö. Komesz [2006]
13. o.)
· Középpontban az egyén sorsa, és a megfelelő magatartás áll, mellyel az ember
boldogulhat (vö. Komesz [2006] 12. o.)
· Az igazi bölcsesség jellemzője a mély alázat (Péld 11,2, 20,24), hisz a bölcs tudatában
van az isteni bölcsesség beláthatatlanságának, és saját korlátainak (Komesz [2006] 21.
o.). Nem véletlen, hogy a bölcsességirodalom egyik fő témája az Istentől való függés
(vö. Osborne [2001] 226. o.).
Az igazi bölcsesség jellemzője a mély alázat (Péld 11,2, 20,24), hisz a bölcs tudatában
van az isteni bölcsesség beláthatatlanságának, és saját korlátainak (Komesz [2006] 21.
o.). Nem véletlen, hogy a bölcsességirodalom egyik fő témája az Istentől való függés
(vö. Osborne [2001] 226. o.).
2.3 Jakab bölcsességértelmezése (Jak 3,13-18)
Számos kommentátor gondolja azt, hogy ezt a viszonylag önálló egységet Jakab elsősorban
tanítóknak címzi, de a bölcsesség mindenki számára elérhető (Jak 1,5), ezért feltételezhetjük,
hogy mindenkihez szól (vö. Groó [1963] 105. o.). „Kicsoda köztetek bölcs és okos? Mutassa
meg az ő jó életéből az ő cselekedeteit bölcsességnek szelídségével” (Jak 3,13, Károli ford.),
kezdi Jakab ezt a szakaszt. Az igazi bölcsesség két fontos jellemzőjét emeli ki:
• Megmutatkozik az életvitelben, viselkedésben, azaz gyakorlati, tettekre
váltott „valami”, és nem elméleti tudás. Jakabnál a cselekedetek hitelesítik a
bölcsességet. Az egész levélen végigvonul a gyakorlatban megélt kegyesség
hangsúlyozása. A bölcsesség (szophia) „a tudás, ismeret, tapasztalat legmagasabb
szintű, érett megfontolt alkalmazásának képessége” (Balázs [é. n.], kiemelés tőlem).
• A felülről jövő bölcsesség másik fontos jellemzője a szelídség. A szelíd szó (pra(i)
otész) jelentése: kedvesen engedelmes, alázatos (Balázs [é. n.]). „Az alázatosoknál
pedig bölcsesség van”, mondja a Példabeszédek írója (Péld 11,2 Károli ford.).
Ebben a szakaszban a bölcsességből származó alázat, az önzéstől, arroganciától
mentes, békés kapcsolatokban, illetve az erre való törekvésben nyilvánul meg. Míg a
hamis bölcsesség az egót helyezi előtérbe, s ezzel békétlenséget szül, addig az igazi
2Móz 35,36; 1Kir 3,12; Zsolt 33,8; Ézs 50,4; Jer 23,5; Jak 1,5 az életvitelben, viselkedésben,
azaz gyakorlati, tettekre bölcsesség az egót háttérbe szorítja. A bölcs ember tudja,
„az igazság ráér, van ideje, előbb-utóbb úgyis érvényt szerez magának” (Groó [1963] 105. o.).
Ezután kétféle bölcsességről beszél Jakab, a nem Istentől valóról, melynek eredete lehet földi
(nem mennyei), testi (emberi pszichéből fakadó) és démoni, és a felülről jövő, azaz az Istentől
való bölcsességről. A nem felülről való bölcsesség jelzője a szívben levő keserű irigység,
és viszálykodás, azaz önző ambíció (vö. Harrison [1962] 1436. o., MacDonald [2001] 613.
o.), melyből zűrzavar, és mindenféle gonosz tett fakad. Ezzel nincs mit dicsekedni, hisz az
igazsággal helyezkedik szembe. A felülről való bölcsesség jellemzői a következők: tiszta,
békeszerető, méltányos, engedékeny, irgalommal és jó gyümölcsökkel teljes, nem
részrehajló, és nem képmutató. A felsorolt vonások szinte mind az emberi együttélést
érintik, mely egyike az élet fontos vonatkozásainak, ahol a bölcsesség megmutatkozhat.
Néhány kommentátor úgy gondolja, hogy itt a bölcsesség, valójában Krisztus (vö. Harrison
[1962] 1436. o., Fekete [1994] 28. o.).(2) A szakasz végén Jakab a bölcsesség egy speciális
vonását emeli ki, a békeszeretetet (Jak 3,18). Az igazi bölcsesség békét teremt (vö. Moo
[1985] 137. o.), s az igazság, csak a békesség kontextusában virulhat (IVP Comm. [é. n.]).
Összegezve elmondható, hogy Jakabnál a bölcsesség isteni eredetű, gyakorlati, mely látható
az életvitelben, és mindig az egységet, és a békességet védi (vö. Harrison [1962] 1436. o.).
2.4 A bölcsesség szerepe Jakab levelében
A teológusok különféle módon értékelik a bölcsesség szerepét a levélben. Moo szerint nem
játszik kiemelkedő szerepet, hisz Jakab csak két textusban említi (Jak 1,5, 3,13-18), és nem
törekszik mélyebb kifejtésre (vö. Moo [1985] 53. o.). Fekete szerint „a bölcsesség fogalma
a levél teológiájának egyik jellegzetessége” (Fekete [1994] 26. o.). Harrison az egész levelet
a bölcsességirodalom kategóriájába sorolja (vö. Harrison [1962] 1436. o.). Tenney, a levél
egyik központi gondolatként kiemeli a bölcsességet, s a mondanivaló egy részét eköré rendezi
(vö. Tenney [1985] 306-307. o.). Ezt a megközelítést helytállónak tartom, s erre a tézisre
építem fel a dolgozatomat. Habár közvetlen módon keveset mond Jakab a bölcsességről, a
felülről való gyakorlati életbölcsesség gondolata, végig ott húzódik intelmei mögött.
3. A kísértés
A diaszpórában élő olvasók élete nem lehetett könnyű. Környezetük sok csapdát és
kihívást kínálhatott: elcsüggesztő nehézségeket, bosszantó ellenségeket, talán üldözést,
provokáló szertartásokat, tisztátalan örömöket (vö. Fekete [1994] 23. o.). A küzdelmek,
megpróbáltatások, mindnyájunk életének részei. Főleg igaz ez, ha istenfélő életet szeretnénk
élni egy istentelen környezetben, ahol mint Krisztus-követők, mi is „idegenek és jövevények”
vagyunk (Zsid 11,13). Hogyan kezeljem bölcsen az élet nehéz helyzeteit? Hogyan jöhetek ki
győztesen a kísértésekből? Ezekre a kérdésekre keresem a választ ebben a fejezetben.